Het Laatste Nieuws, Ma. 26 Okt. 2015, Pagina 14
De provincie Antwerpen dient een klacht in tegen energieleverancier Essent. Volgens de wet moet Essent hun klanten, hun eigen goedkoopste formule aanbieden, maar dat doen ze volgens de provincie niet.
Nu de groepsaankoop van groene energie van de provincie Antwerpen is afgelopen krijgen de energiemaatschappijen het warm onder hun voeten. Niet onterecht, bijna 100.000 mensen schreven zich in. Zij krijgen nu een persoonlijk voorstel in de bus van Eni en Lampiris, de twee leveranciers die het goedkoopste bod deden.
“Bij alle groepsaankopen merken we dat de andere leveranciers dan schrik krijgen om hun klanten te verliezen en aanbiedingen beginnen te doen. Dat mag ook, daar is niets mis mee, ze mogen zelfs onder de prijs gaan die de groepsaankoop heeft kunnen realiseren, maar dat is erg moeilijk uiteraard. Wat we nu zien bij Essent is dat er een verlengingstarief wordt aangeboden om hun klanten te behouden. Hiervoor baseren ze zich op tariefkaarten van juli en niet op die van oktober, wat 16 procent duurder is voor de consument. Dat is verkeerd want Essent is verplicht om bij een verlengingstarief de goedkoopste formule uit hun aanbod voor te stellen,” vertelt gedeputeerde Inga Verhaert (sp.a). Een aantal Antwerpenaren kaartten dit aan bij de provincie. “We hebben de situatie bekeken met de ombudsman voor energie en die bevestigt de fout, daarom dienen wij ook klacht in bij het FOD Economie. Want ook de mensen die niet in de groepsaankoop zitten, moeten wij verdedigen. De energiemarkt is vrij maar Essent moet zich wel aan de spelregels houden.”
Essent laat weten dat de transportkost van aardags aan de basis ligt van het verschil. “Wij moeten de transportkost uit onze tariefkaart halen, deze aanpassing is al gebeurd op onze website maar nog niet in onze briefwisseling, vandaar het verschil,” vertelt woordvoerder Barbara Janssens. (NBA)