Gazet van Antwerpen 10/6/2015:
Delegatie sp.a’ers protesteert tegen afschaffen belbus in grensgebied
De sp.a-afdelingen van Kalmthout en Essen organiseerden gisteren een protestactie tegen het afschaffen van de belbus in de regio.
De gemeentebesturen proberen tegen die tijd een vervoersalternatief uit te werken.
b De Lijn kondigde aan te snoeien in haar aanbod op het grondgebied van de gemeente Kalmthout, Essen en Wuustwezel. De
afschaffing past in het besparingsplan voor De Lijn. Hierdoor verdwijnt de belbus en komt de mobiliteit van kwetsbare groepen onder
druk te staan.
“Vanaf 1 september verdwijnt de belbus in deze regio. Dat vinden wij een heel slecht zaak. Het zijn vooral de mobiel zwakkeren en de
kwetsbare groepen die door deze maatregel getroffen worden.
Vergeet niet dat één op de zes Vlaamse gezinnen geen auto heeft en dus afhankelijk is van het openbaar vervoer”, onderstreept Inga
Verhaert. “Ook de mensen in landelijke gebieden hebben recht op basismobiliteit, daar mag je volgens ons niet in snoeien. In het Vlaams parlement blijven we dat punt aankaarten”, benadrukt sp.a-voorzitter Bruno Tobback.
Mon Roelands (60) reed twaalf jaar met de belbus. “Die belbus is vooral voor senioren die niet beschikken over eigen vervoer.
Afschaffen zonder een alternatief kan eigenlijk niet. Er wordt gezegd dat de belbus te weinig passagiers trekt. De jaren dat ik met de
bus reed, kon ik rekenen op een zestigtal vaste gebruikers. Nu vallen zij zonder vervoermiddel.
Het systeem werkte trouwens niet efficiënt. Wanneer ik tussen Essen en Kalmthout reed, passeerde de belbus via Nieuwmoer. Maar
daar mocht niemand in- of uitstappen, omdat er geen halte was”, zegt de ex-belbuschauffeur.
Woordvoerster van De Lijn Eva De Wolf: “Oorspronkelijk wilde De Lijn de belbus afschaffen op 1 mei. Op vraag van de gemeenten
werd dit 1 september. De regio telt 132 unieke klanten, maar in het hele busgebied werd de helft van alle verplaatsingen gedaan door
slechts achttien vaste gebruikers. Per rit waren er slechts enkele reizigers en dat betekent dat De Lijn ongeveer dertig euro per instapper moest opleggen.”
Nog geen alternatief
Kalmthouts schepen van Mobiliteit Jef Van den Bergh (CD&V) volgt dit dossier op de voet. “Op dit moment is er nog geen alternatief.
De Lijn beloofde mee te zoeken naar een andere oplossing, maar haakte in laatste instantie af. Alhoewel openbaar vervoer de
verantwoordelijkheid van De Lijn is, willen de betrokken gemeenten hun inwoners niet aan hun lot overlaten. Tijdens een eerste
intergemeentelijke vergadering maakten we een overzicht van de veelgebruikers. Dat zijn er volgens ons een dertigtal. Deze maand
komt er een tweede overleg en dit keer met participatie van de OCMW’s. Een echt alternatief is er nog niet. De mindermobielencentral
kan misschien de ergste noden oplossen”, hoopt Jef Van den Bergh.
ERIK VANDEWALLE
Copyright © 2015 Concentra. Alle rechten voorbehouden