Sinds enige jaren is de toekomst van de verkeerstuin ‘Biesieklette’ in het Mechelse Vrijbroekpark onduidelijk. Op initiatief van schepen van Onderwijs Caroline Gennez en gedeputeerde Inga Verhaert kwam een akkoord tot stand tussen de stad Mechelen en het provinciebestuur van Antwerpen. “We zijn overeengekomen om Biesieklette verder ter beschikking te stellen van de Mechelse scholen, zodat de scholieren ook in de toekomst de verkeersregels kunnen inoefenen voor ze zich op de openbare weg begeven”, zegt Caroline Gennez.
“Op korte termijn zal de verkeerstuin worden opgesmukt met een likje verf en een veilig parcours. Op langere termijn zal de provincie zich beraden over de infrastructuur van de verkeerstuin”, aldus Inga Verhaert. “Omdat we sterk geloven in het principe van “train the trainers”, zullen de verkeerslessen in het park voortaan door leerkrachten van de bezoekende scholen gegeven worden”, vervolgt Verhaert. Daartoe krijgen de leerkrachten eerst vorming op basis van concrete educatieve pakketten van de lokale politie van Mechelen in samenwerking met o.a. het VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde). In de verkeerstuin zal er in de toekomst ook een logistieke ondersteuning zijn door gemeenschapswachten. Het sleutelbeheer van de verkeerstuin ligt in handen van het Provinciaal Groendomein Vrijbroek. “Het is de bedoeling dat een bezoek aan de verkeerstuin past binnen een geheel van verkeerseducatieve activiteiten en lessen. De scholen kunnen hiervoor nu blijvend gebruik maken van het fietsbehendigheidsparcours”, zegt Gennez. De verkeerstuin Biesieklette Mechelen is beschikbaar voor de scholen vanaf 16 maart 2009. De scholen die gebruik maken van de verkeerstuin engageren zich bovendien om de doelstellingen van het 10/10-label te trachten realiseren. “De toekomst van Biesieklette is verzekerd dankzij goed overleg en samenwerking tussen stad en provincie. Zeer belangrijk, want we willen toch allemaal dat onze kinderen zeer goed opgeleid zijn zodat ze zich op een veilige manier in het verkeer kunnen begeven”, besluit Gennez.